Samenvatting: De Omgevingswet (verwacht op 1 januari 2024) is bedacht om regelgeving voor de invulling van publieke ruimtes simpeler te maken. In dit artikel leer je welke onderdelen van deze wet belangrijk zijn en hoe Atabix kan jouw organisatie kan helpen om aan deze wet te voldoen.
De Omgevingswet regelt allerlei zaken voor de ruimte waarin we wonen en werken. De wet bundelt bestaande regels en maakt ze eenvoudiger. Dit gebeurt met behulp van een digitaal loket, waardoor het makkelijker wordt om ruimtelijke projecten te beginnen. Denk aan de aanleg van een stadspark of een duurzaam energiesysteem.
De vele regels die er nu zijn, bijvoorbeeld over natuur, milieu, bouwen en wonen, maken het vaak ingewikkeld om projecten te starten. De Omgevingswet maakt het proces sneller en projecten zullen eerder klaar zijn.
De Omgevingswet heeft 4 belangrijke punten:
De Omgevingswet vereist verandering in de werkwijze van overheden, met één wet, duidelijke taken en minder loketten. Om dit te realiseren, is het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) ontwikkeld. Het DSO ondersteunt de uitvoering van de Omgevingswet; het zorgt voor samenhangende, eenduidige en toegankelijke informatie van goede kwaliteit. Er komt één digitaal loket (Omgevingsloket) waar initiatiefnemers en belanghebbenden kunnen zien wat is toegestaan in de leefomgeving. Als gemeente lever je een Omgevingsplan, in begrijpbare taal en met toepasbare regels, aan het Omgevingsloket. Zo voorziet de gemeente zelf het Omgevingsloket van de juiste informatiestromen.
Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet moet je als overheid rekening moeten houden met de verschillende onderdelen van het DSO. De drie hoofdonderdelen zijn zelfs verplicht voor overheden:
Deze onderdelen moeten in één centraal platform toegankelijk zijn voor verschillende partijen.
Hoe ziet het in de praktijk eruit wanneer meerdere (grote) wet- en regelgevingen terug worden gebracht tot slechts één wet met enkele aanvullende regelingen?
In het nieuwe Omgevingsloket zijn drie bestaande voorzieningen gecombineerd tot één loket. Zo vervangt het nieuwe Omgevingsloket:
De meerwaarde van het nieuwe Omgevingloket is dat alle functionaliteiten worden aangeboden op een overzichtelijke en samenhangende manier. Zo creëren we één centrale plek om plannen en regels voor specifieke locaties in te zien.
De diensten van Atabix ondersteunen je bij de komst van de Omgevingswet. Onze SaaS-oplossingen zijn ingericht op de komst van de Omgevingswet. Daarnaast denken onze in-house experts graag met je mee. Je hebt vast al een aantal voorbereidingen getroffen. Wij staan klaar bij het nemen van de volgende stap.
Met het Atabix MijnPortaal geef je de gebruiker een veilige omgeving waar communicatie tussen overheid en burger kan plaatsvinden. Ben je op zoek naar een totaaloplossing? Dan is Atabix Zaakgericht Werken een goede uitkomst. Het Atabix Zaaksysteem vormt hierbij de ruggengraat waar diverse applicaties aan worden gekoppeld, onder andere het Atabix MijnPortaal en Atabix Digitale Formulieren.
Bekijk dan de volgende producten binnen Atabix Zaakgericht Werken.
Snel, veilig en digitaal alle processen afhandelen, van aanvraag tot en met archivering. Processen die je zelf bedenkt, bouwt en beheert zonder enige technische kennis. Je hebt dus zelf de regie.